14 oktober 2017

10 handige tips voor jouw verhuizing!

Het is zover: jullie hebben een match en de contracten zijn getekend. Je kijkt er enorm naar uit om te gaan verhuizen – lekker naar je nieuwe stekkie – maar stiekem baal je een beetje van de taak die je te wachten staat. De verhuizing! Geen zorgen: HuisjeHuisje gaat je hierbij helpen.

De meeste tips voor verhuizen beginnen met ‘Hoeveel dozen moet je inslaan?’ of ‘Bewaar kranten voor het breekbare werk’. Maar onze allerbeste, eerste tip luidt:


TIP 1

Ga door je gehele huishouden en bedenk wat je NIET mee wil nemen. Lees: gooi (of geef) de dingen weg waar je zelf niks meer aan hebt. Denk aan oude kleding en schoenen, onnodige administratie (papier, hier!) of andere spullen die kostbare ruimte innemen in je nieuwe stekkie. Dat scheelt inpakken en sjouwen, er is direct rust gecreëerd in je hoofd en je maakt er anderen blij mee. You’re welcome!


TIP 2

Kalender-gerelateerd: reserveer je vervoer tijdig en regel gelijk een verhuisteam. Dit is puur om stress te voorkomen.


TIP 3

Administratie. Alles moet natuurlijk overgezet worden naar je nieuwe adres, dus regel dit ongeveer een week van te voren en contact alle instanties waar jij mee verbonden bent: de gemeente, de bank, verzekeringen, G/W/L en overige abonnementen. Achter de feiten aanlopen vindt niemand leuk.


TIP 4

Koop of leen dozen en andere benodigdheden (denk aan oude kranten, bubble wrap, vuilniszakken, duct tape etc.) voordat je aan de slag gaat.


TIP 5

Zet een doos, koffer, tas of rugzak klaar voor al jouw persoonlijke benodigdheden. Zo hoef je je dozen niet overhoop te gooien als je snel iets nodig hebt. Denk aan: toiletspullen, schoon ondergoed, outfits, laptop, telefoon en opladers. En, ook belangrijk: goed leesvoer, indien je internet, kabel tv of radio nog niet actief zijn in jouw nieuwe onderkomen.


TIP 6

Het moment is daar en het inpakken kan beginnen! Hoe begin je? Per ruimte werkt ideaal. Een extra tip in deze categorie: doe al je kleding en schoenen in vuilniszakken, deze zijn immers niet breekbaar en het scheelt ruimte met vervoeren. Je hoeft ook niet alle kleding van de hangers te halen om vervolgens op te vouwen. Gewoon erop laten hangen en met de hanger oprollen, dat scheelt weer tijd en dozen. Alle breekbare spullen verpak je met oude kranten, bubble wrap of vulmateriaal om erna in te laden in de daarvoor bestemde dozen. Balen met uitpakken is ook zo’n zonde. And last but not least: label iedere doos!


TIP 7

De verhuisdag is aangebroken! Jij hebt het vervoer uiteraard al geregeld (die staat netjes voor je oude deur) of een tijd afgesproken met het verhuisbedrijf. Het ontbijtje staat klaar voor alle extra handen die je gaan helpen die dag. Nadat de extra energie in de maag zit, start jij met coördineren en kunnen jullie aan de slag. Een up-tempo achtergrondmuziekje houdt het tempo hoog en de positieve ambiance erin.


TIP 8

Alles is ingepakt, je hebt jouw team nog eenmaal voorzien van koffie of thee en jullie kunnen dus door naar het nieuwe paleis(je). Eenmaal aangekomen, blijkt de allereerste beschikbare parkeerplek 100 meter verderop te zijn. Oeps! Regel van te voren de allerbeste parkeerplek (voor de deur!) om teleurgestelde gezichten te voorkomen.


TIP 9

Jouw inrichtingsplan zit al in je hoofd, dus begeleid je het verhuisteam tijdens het neerzetten van spullen. Zo heb je meteen alles staan waar het (ongeveer) hoort. Hoe fijn is dat?


TIP 10

Alles is overgeheveld, het verhuisteam heeft het pand verlaten en nu is alles weer aan jou. Waar begin je mee? Juist: het slaapgedeelte en de keuken. Waarom? Omdat dit de allereerste levensbehoeften zijn en jij zo gemakkelijk pauzes in kunt lassen tijdens het uitpakken en inrichten. Lekker uitpakken op je eigen ritme.


Succes en geniet!